Senaste inläggen

Av Maria - 8 juni 2013 12:32

Träning, hälsa och kost är mina stora intressen. Genom mitt jobb i en hälskostaffär har jag fått stor kunskap inom allt som är nyttigt och hur olika kosttillskott kan påverka vårat välmående. Min personliga favorit är Omega-3 och det är även det vi säljer mest av. Omega-3 är något alla borde äta, det verkar nästan inte finnas någon ände på hur många postivia effekter denna fettsyra har på vår kropp.

Så..


Vad är Omega-3?

Omega-3 fettsyor är sk essentiella fettsyror. De är nödvändiga för människors hälsa, kroppen kan dock själv inte producera dessa fettsyror, vi måste få i oss dem från maten. Omega-3 fettsyror brukar hänvisa till 3 former av fettsyror: ALA (alfa-linolensyra), EPA (eikosapentaensyra), DHA (dokosahexaensyra). Omega-3 fettsyror finns i fisk, som lax, tonfisk och hälleflundra, skaldjur inklusive alger och krill, en del växter, och nötter. Omega-3 fettsyror spelar en avgörande roll i hjärnans funktion samt kroppens tillväxt och utveckling. De har också blivit populära eftersom de kan minska risken för hjärtsjukdomar.


 

Fördelar med Omega-3-tillskott

Forskning visar att omega-3-tillskott kan gynna hälsan på flera sätt:


  • Stärker hjärtat. Omega 3-fettsyror hjälper till att främja hälsosamma kolesterol och triglycerider. De stöder hjärt-och arteriell hälsa.
  • Normaliserar blodtrycket. Studier visar att omega 3-fettsyror hjälper till att reglera normalt blodtryck, särskilt hos personer med höga stressnivåer.
  • Blodsockernivåer. Några studier visar att omega 3-tillskott kan användas som en aktiv närings-åtgärd för att stödja normala glykemiska nivåer.
  • Stärker lederna. Eftersom omega 3-fettsyror har en anti-inflammatorisk effekt, har många människor funnit stor lättnad från ledbesvär genom att ta omega-3-tillskott.
  • Humör och depressioner. Omega 3 fettsyror är kända för att kunna styra det psyskiska välmåendet, studier visar att de kan ha enorma fördelar som en mood-förstärkare och spela en roll för att öka psykiskt välbefinnande.
  • Hud, ögon och hår. Omega 3-tillskott bidrar till att främja frisk hud, ögon och hår.

Brist på omega-3 fettsyror i kosten ay kan leda till trötthet, minnesproblem, torr hud, dålig blodcirkulation, eller humörsvängningar.


Omega-3-tillskott finns i både kapslar och flytande form. För barn kan den flytande formen vara enklare, annars rekommenderar jag kapslar då smaken av ren omega-3 fiskolja inte är den bästa :)

ANNONS
Av Maria - 7 juni 2013 15:28

Hej hej och välkommen till min blogg!

Har aldrig testat bloggplatsen tidigare så det ska bli spännande :)


Är en tjej som är som de flesta andra antar jag. Tycker om att träna och jobbar i en hälsokostaffär. Kommer säkerligen skriva en hel del om detta framöver som träningstips, tips på hälsokost som Omega-3 etc..


Tack o hej!



ANNONS

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2013
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

Följ bloggen

Följ omega369 med Blogkeen
Följ omega369 med Bloglovin'

Skaffa en gratis bloggwww.bloggplatsen.se